آیا ایران ۵۰ فروند جنگنده “Mig 35” می‌خرد؟

  • توسط
  • شهریور ۲۱, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

پس از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای مطالب متفاوتی از خریدهای تسلیحاتی ایران مطرح شده است.  با توجه به اینکه پس از نهایی شدن جمع بندی مذاکرات در پایتخت‌های ۷ کشور یقینا لغو تحریم‌ها با آزاد شدن برخی منابع همراه خواهد بود؛ گمانه زنی‌های رسانه‌ای هم دراین زمینه افزایش یافته است.

در همین زمینه خبرگزاری روسی “اسپوتنیک” مطالبی را درباره احتمال خرید ۵۰ فروند جنگنده تهاجمی  “Mig 35” را از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است. رسانه‌های روسیه حالا با پیگیری واکنش‌های و نظرات کاربران ایرانی می‌گویند: مردم ایران علاقه خاصی به جنگنده روسی “Mig 35” دارند.

**بازخوانی مطالب “اسپوتنیک”

سایت روسی “اسپوتنیک” در گزارشی با عنوان «اوج گیری غیر منتظره علاقمندی به خرید جنگنده میگ ۳۵ در ایران» در این رابطه به نقل از کاربران ایرانی نوشته است: هواپیماهای بمب افکن تهاجمی  “سوخو۳۴ ” و هواپیمای جنگنده فوق العاده مدرن “سوخو۳۵ ” که برای کسب برتری در آسمان در نظر گرفته شده اند، در حال حاضر برای ایران گران هستند اما خریداری ۴۰ تا ۵۰ فروند هواپیمای “میگ ۳۵ ” در روسیه و سپس آغاز تولید تحت لیسانس ۱۲۰ تا ۱۵۰ فروند از این هواپیماها، جان تازه‌ای به روند رشد صنعت هواپیماسازی ایران بخشیده و قدرت نظامی نیروی هوایی ایران را به شدت بالا خواهد برد.

در این گزارش همچنین آمده ایرانی‌ها عقیده دارند ایران دارای تجارب کافی در زمینه بهره برداری و تعمیر اساسی  “میگ ۲۹” است و از این لحاظ خریداری هواپیمای جنگنده  “میگ ۳۵ ” مشکلات زیادی ندارد و ایرانی‌ها بهره برداری از این جنگنده ها را به آسانی فرا خواهند گرفت.

آیا ایران 50 فروند جنگنده

**نظر وزیر دفاع چیست؟

سردار “حسین دهقان” وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره خرید جنگنده از کشورهای خارجی  اظهار داشت: ما با طرف روسی برای طراحی و تولید مشترک هواپیما برنامه‌هایی را داریم و در بحث خرید اقلام هوایی با روس‌ها مباحثی مطرح شده است.

وی با اشاره به گسترش دیپلماسی با کشورهای جهان از جمله عراق، عمان، ترکمنستان، چین، فدراسیون روسیه، پاکستان و هند یادآور شد: ما دوبار در کنفرانس امنیتی بین‌المللی شرکت کردیم و درآینده نیز در کنفرانس امنیتی پکن شرکت می‌کنیم.

آیا ایران 50 فروند جنگنده

وزیر دفاع  درباره توان بازدارندگی نیروهای مسلح نیز گفت: امروز قابلیت نیروهای مسلح در همه حوزه‌ها بسیار بالاست و آنچه که نیاز داریم را تأمین می‌کنیم البته ادعا نمی‌کنیم که هواپیمای فوق پیشرفته تولید می‌کنیم ولی در تولید صنایع نظامی خودکفا هستیم.

**امیرحیدری: صنعت دفاعی در ابعاد مختلف گسترش یافته است

امیرسرتیپ “کیومرث حیدری” جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره توان نظامی ایران عنوان داشت: صنعت دفاعی در ابعاد مختلف گسترش یافته و به چنان توانمندی رسیدیم که هرگونه تهدیدی را در ثانیه از بین می‌بریم.

**خصوصیات جنگنده “Mig 35”

جنگنده “Mig 35” نمونه توسعه یافته‌ای از جنگنده کلاس “میگ ۲۹” بوده که در آن نسل جدید جنگنده توانمندی‌های بالقوه و بالفعلی دارد. “Mig 35” یک هواپیمای مولتی پورپوز (چند کارکردی) است که تسلیحات کاملی داشته و دارای سیستم های الکترواپتیکی پیشرفته‌ای است.

آیا ایران 50 فروند جنگنده

 

آیا ایران 50 فروند جنگنده

**میلیتاری تودی: جنگنده “Mig 35”  تا وزن ۷ هزارکیلوگرم می‌تواند انواع سلاح‌ها را حمل کند/برد جنگنده بیش از ۳ هزارکیلومتر است

سایت میلیتاری تودی (Military Today) درباره جنگنده “Mig 35” نوشت: طراحی این جنگنده  از سال ۲۰۰۰ توسعه یافته و دارای آخرین تجهیزات جنگ الکترونیک است. این جنگنده اولین بار در سال ۲۰۰۷ به نمایش عمومی درآمد و توسعه “Mig 35″ همچنان ادامه دارد. برخی منابع ادعا می کنند که در مجموع ۱۰ نمونه ساخته شده است؛ با این حال تا سال ۲۰۱۴ تنها یک تا  سه نمونه اولیه مورد رونمایی قرارگرفته است و این هواپیما هنوز تحت توسعه است.

این سایت ادامه داد: این جنگنده به منظور صادرات ساخته شده و تعدادی و مصر سفارش ۲۴ فروند از آن را داده است. این جنگنده دارای سیستم‌های هوایی و سیستم های تسلیحاتی، به ویژه  ” Phazatron” و رادار “آرایه فازی” جدید بهبود یافته ، مقاوم در برابر جنگ الکترونیک بوده که توانایی تشخیص اهداف در فاصله ۱۶۰ تا ۳۰۰ کیلومتری را دارد.

آیا ایران 50 فروند جنگنده

سایت میلیتاری تودی (Military Today) ادامه داد: این جنگنده تا وزن ۷ هزارکیلوگرم می‌تواند انواع سلاح، بمب‌های هدایت شونده ، موشک‌های زمین به هوا و هوا به هوا را حمل کند.

آیا ایران 50 فروند جنگنده

این سایت افزود: این جنگنده با طول بیش از ۱۷ و عرض ۱۱ متر، طول بال‌ها ۱۲ متر، سرعت ۲ هزار و ۵۶۰ کیلومتر بر ساعت و برد بیش از ۳ هزار کیلومتر ، می‌تواند انواع موشک های کلاس “R-27” و کلاس “KH” ، بمب‌های هدایت شونده ” KAB-500L”، “S-8 و, S-13, S-24, S-25L, S-250 ” و انواع مهمات مورد نظر را حمل کند.

آیا ایران 50 فروند جنگنده

 

آیا ایران 50 فروند جنگنده

آیا ایران 50 فروند جنگنده

** قیمت جنگنده “Mig 35”  چقدر است؟

با توجه به اینکه این جنگنده ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار قیمت دارد (بیشتر بخوانید) و از ویژگی‌های تاکتیکی و عملیاتی  بسیار خوبی برخوردار بوده می‌تواند یک گزینه مناسب جهت خرید و تولید مشترک تحت لیسانس  باشد و این موضوع توان عملیاتی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را افزایش خواهد داد.

آیا ایران 50 فروند جنگنده

**توجه به توان بومی در کنار آگاهی از دانش روز در نهاجا

جالب است که رسانه‌های خارجی پس از جمع بندی مذاکرات در نظر دارند تا این نکته را مطرح کنند که ایران پس از لغو تحریم‌ها به دنبال نوسازی سریع نیروی هوایی خود است. حال آنکه تنها مرجعی که درباره خرید جنگنده از فدراسیون روسیه سخن به میان آورده است وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده و بدین صورت مطرح شده که تولید مشترک در دستور کار است.

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران تکنولوژی روز را در کنار ساخت جنگنده‌های داخلی دنبال می‌کند و از این طریق نهاجا در توان تاکتیکی خود بتواند با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد نقش آفرینی مهمی را در ارزیابی‌های کلان دفاعی  ایفا کند.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که اخیرا رزمایش “فداییان حریم ولایت ۵” را با موفقیت پشت سرگذاشته ، نشان داده که دارای توانمندی‌های بومی گسترده‌ای است؛ اما نکته حائز اهمیت این است که پیگیری تکنولوژی روز هم می‌تواند توان عملیاتی جمهوری اسلامی ایران را در کنار توان بومی روز افزون کند.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

قبلی «
بعدی »