کشت پیش از موعد کشاورزان دشتی در طوفان و تگرگ!

  • توسط
  • شهریور ۲۰, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول بنه گز : باران پیش از موعد دیروز (پنج شنبه) و هفته قبل از آن در دشتی باعث تلطیف هوای منطقه و پراکندن عطر خاک باران خورده در شهر و روستاها شده است.

به گزارش «تیتر اول بنه گز » به نقل از سایت خبری مند؛ با این حال کشاورزان منطقه که فصل برداشت نخلستانهایشان فرا رسیده است و باید نشای پیش از موعد گوجه فرنگی را به مزارع کشت ببرند دچار زحمت و خسارت شده اند.

طوفان یک هفته قبل بیش از بیست میلیارد ریال به کشاورزان دشتی و سازه های گلخانه ای آنان خسارت وارد کرد و تگرگ و طوفان روزهای اخیر نیز نشای منتقل شده به مزارع را آسیب می رساند.

با این شرایط کشت گوجه در دشتی به زمانی دیگر موکول می شود و به احتمال زیاد رسیدن محصول با افت قیمت گوجه فرنگی در بازار همزمان خواهد بود.

کشت پیش از موعد و خارج از فصل به دلیل خطر پذیری بالا ضرورت تامین بیمه های جبرانی را در منطقه بیشتر کرده است.

باز پرداخت اقساط وامهای کشاورزان نیز در این شرایط دچار بی نظمی و دشواری خواهد بود.

استمهال وامهای کشاورزان و جبران خسارتهای وارده بر آنها نیازمند وحدت رویه در تصمیم گیری و پیگیری مسولان منطقه است.

در حالیکه کشاورزی از مهمترین و معدود فرصتهای توسعه منطقه است که با دشواری و صرف هزینه و خطر پذیری فراوان٬ نیم بند به حیات سنتی و نیمه مکانیزه خود در منطقه ادامه می دهد و بخش اعظم اشتغال شهرستان را نیز تامین می کند٬ مسوولان برای بهره وری بهتر و استفاده بهینه تر از این مولفه ناچار به بازنگری در نقش خود در این حوزه هستند.

شهرستان دشتی در حال حاضر در اشتغال و توسعه به نحو ناگزیری به کشاورزی وابسته است از این رو دولت نیز باید همپای شرایط منطقه و محدودیتهای آن از دانش به روزتر در حوزه کشاورزی استفاده کند و بیمه نیز با چاره اندیشی در کنار مردمی باشد که با سختی و دشواری و با کمترین وابستگی به کمکها و سرمایه گذاریهای دولتی نان خود را در گرمای بیش از پنجاه درجه و خشکی و بی آبی کم سابقه جستجو می کنند.

قبلی «
بعدی »