رکورد ۳۰ هزار تایی سایپا شکست/ ۴۶ هزار اتومبیل ایران خودرو در سال ۹۴ فروش نرفت +سند

  • توسط
  • شهریور ۱۴, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است
یکی از موضوعاتی که طی هفته های اخیر در افکار عمومی و رسانه مورد بحث جدی قرار می گیرد، کمپین نخریدن خودروهای ایرانی است. اگرچه این کمپین به علت گرانی این محصولات و عدم تناسب قیمت فعلی آن به کیفیت و خدمات ارائه شده، مطرح شده اما در عین حال، نباید از تاثیرات آن روی کارگران ایرانی شاغل در این کارخانجات و سودی که رقبای چینی از این وضعیت می برند، غفلت کرد.
ماجرا از آنجا داغ تر شد که وزیر صنعت به عنوان مسئول ارشد تولیدات کارخانجات ایرانی سازنده خودرو، در اظهاراتی تند، از عباراتی مانند “ضد انقلاب” در توصیف حامیان این کمپین استفاده کرد که با واکنش شدید رسانه ها و حتی حامیان دولت مواجه شد.
در عین حال، انتشار یک تصویر از پارکینگ ایران خودرو که مملو از خودروهای صفر کیلومتر بود نیز با بازتاب فراوانی همراه بود که مدیرعامل ایران خودرو، آنرا متعلق به بهمن ۹۲ دانست و جدید بودنش را رد کرد.
به همین خاطر، اهمیت میزان تولید و فروش خودروسازان ایرانی پس از راه افتادن کمپین فوق، موضوعی است که برای رسانه ها و افکار عمومی اهمیت ویژه ای دارد. بررسی های صبحانه در این خصوص نشان می دهد طبق اعلام رسمی مسئولان یکی از ۲ خودروساز بزرگ کشور تعداد قابل توجهی از خودروهای تولیدی آنها، فروش نرفته است.
طبق گزارش رسمی کامیار عطایی معاون اقتصادی ایران خودرو به مسئولان سازمان بورس که نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، اعلام شده است که در مردادماه سال جاری، تعداد ۲۸ هزار و ۴۰۰ دستگاه از اتومبیل های خانواده پژو، تعداد ۶۷۰۰ دستگاه از خانواده سمند، تعداد ۲۲۰۰ دستگاه تندر، ۱۵۰۰ دستگاه دنا، ۹۲۶ دستگاه رانا، ۲۲۹ دستگاه سوزوکی و ۲۲۰۰ دستگاه سایر محصولات جدید و وانت در ایران خودرو تولید شده که از این میان، ۳۱ هزار و ۹۰۰ دستگاه از گروه پژو، ۴۸۰۰ دستگاه از گروه سمند، ۲۵۰۰ دستگاه از خودورهای تندر، ۶۰۴ دستگاه از خودروهای دنا، ۱۳۰۸ دستگاه از اتومبیل های رانا، ۱۱۲ دستگاه از خودروهای سوزوکی و ۲۶۰۰ دستگاه از سایر محصولات و وانت به فروش رفته است.
رکورد 30 هزار تایی سایپا شکست/ 46 هزار اتومبیل ایران خودرو در سال 94 فروش نرفت +سند
فروش ایران خودرو در ۵ ماه اول سال ۹۴
طبق اعلام مذکور، از مجموع ۴۲ هزار و ۴۴۵ دستگاه اتومبیل تولید شده در مردادماه، ۴۴ هزار و ۱۶ دستگاه آن فروش رفته، یعنی چیزی حدود ۲ هزار دستگاه بیش از تولید مردادماه.
اما در عین حال، آمار رسمی ایران خودرو از میزان تولید و فروش در مدت زمان سپری شده از سال ۹۴ تا پایان مردادماه، به این صورت است که مجموعا ۲۳۳ هزار و ۱۷ دستگاه اتومبیل تولید شده است که از این میان، ۱۸۶ هزار و ۹۲۶ دستگاه از تولیدات مذکور به فروش رفته و جمعا ۴۶ هزار و ۹۱ خودرو، به فروش نرفته است.
رکورد 30 هزار تایی سایپا شکست/ 46 هزار اتومبیل ایران خودرو در سال 94 فروش نرفت +سند
گزارش صورت های مالی ۶ ماه اول سال ۹۳ ایران خودرو
رکورد 30 هزار تایی سایپا شکست/ 46 هزار اتومبیل ایران خودرو در سال 94 فروش نرفت +سند
گزارش ایران خودرو از تولیدات ۶ ماه اول سال ۹۳
اگرچه بررسی ها، برای پیدا کردن همین گزارش در سال گذشته، نتیجه ای در بر نداشت اما یادداشت های توضیحی صورت های مالی شرکت ایران خودرو درباره دوره شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور سال ۹۳، نشان از تولید ۲۶۹ هزار و ۴۶ دستگاه خودرو دارد که ۳ هزار و ۹۴۴ دستگاه آن، از فروش برگشته بوده است. حال مشخص نیست این برگشت از فروش به معنای داشتن عیب و دلیل خاص برای عدم فروش است یا همان معنای عدم تمایل خریداران به خرید این تعداد اتومبیل تولید شده در ایران خودرو است.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

قبلی «
بعدی »