اهداف اتحاد رژیم صهیونیستی و عربستان در منطقه

  • توسط
  • خرداد ۱۷, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

دو روز پیش پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت انوار ماجد اشکی، ژنرال بازنشسته عربستان و مشاور سابق بندر بن سلطان و دور گولد، سفیر سابق اسرائیل در جریان کنفرانسی در اندیشکده شورای روابط خارجی در واشنگتن دیدار و به تبادل نظر پرداختند. دور گلد قرار است مدیرکل وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی بشود.

بر اساس گزارش بلومبرگ تا کنون این جلسات در کشورهایی از اروپا و آسیا برگزار و پنج ملاقات میان دو طرف در ۱۷ ماه گذشته در سه کشور هند، ایتالیا و جمهوری چک انجام شده است. هدف از این دیدارها توافق درباره مسایل منطقه بین اسرائیل و عربستان در راستای در تنگنا قرار دادن ایران است.

طبق اخبار، در این نشست نماینده عربستان طرحی هفت ماده‌ای ارائه داده که در آن دستیابی به صلح میان رژیم اسرائیل و کشورهای عربی، اتحاد بیشتر میان اعراب، ایجاد نیروی نظامی عربی، تغییر نظام ایران و تشکیل کشور کردستان بود.

این در حالی است که زمزمه اتحاد و روابط نزدیک دو کشور چند وقتی است که در رسانه ها منتشر شده است. به عنوان مثال، ابتدای خرداد ماه منابع خبری از پیشنهاد اسرائیل به عربستان سعودی برای استفاده از سیستم فوق پیشرفته دفاع موشکی گنبد آهنین برای مقابله با حملات انصارالله یمن خبر دادند. ماه گذشته هم شماری از دیپلمات‌های کشورهای عرب منطقه با مقامات اسرائیل در اردن دیدار کرده بودند. بنابر اعلام رادیو عربی رژیم اسرائیل، نمایندگانی از اتحادیه اروپا و آمریکا در این دیدار حضور داشتند. به گفته این رادیو، نمایندگان عرب در این دیدار از کاهش نفوذ آمریکا و تاثیر آن روی اوضاع امنیتی منطقه سخن به میان آوردند و افزودند منطقه باید خود را برای شرایط متفاوت آماده کند.

این دیدار در حالی برگزار شد که آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه پیشین رژیم اسرائیل ۱۵ آوریل ۲۰۱۴ گفته بود تل آویو به منظور ایجاد مناسبات دیپلماتیک برای همبستگی علیه ایران در حال برگزاری مذاکرات محرمانه با برخی کشورهای عربی از جمله عربستان و کویت است. همچنین درباره اخبار مربوط به عادی سازی روابط بین ریاض و تل آویو می توان به سخنان سال گذشته علی النعیمی وزیر نفت عربستان که گفت کشورش آماده است به اسرائیل نفت بفروشد، اشاره کرد.

چرایی اتحاد
بعد از وقوع بهار عربی در سال ۲۰۱۰ تحولات خاورمیانه به گونه ای پیش رفت که کشورهای عربی که در طول تاریخ بیشترین تحقیرها را از جانب رژیم صهیونیستی متحمل شده بودند در یک صف قرار گرفته تا با تضعیف و از بین بردن محور مقاومت، ایران را در منطقه منزوی سازند.

در واقع روابط ايران و عربستان، پس از حمايت ايران از حكومت بشار اسد در مقابل تکفیری ها و مخالفت با سركوب شيعيان بحرين به فضاي مخاصمه و تنش وارد شد. روابط دو كشور بعد از حملات آل سعود به يمن كه از اوایل فروردين‌ماه سال‌جاري آغاز شد به اوج تيرگي رسيد؛ حملاتي كه مقامات كشورمان آن را به حملات رژيم صهيونيستي به مردم بي‌گناه غزه تشبيه كرده‌اند. همچنین دو کشور دچار تضاد منافع در کشورهایی نظیر لبنان، عراق و … نیز هستند. در تمامی این کشورها تقریبا می توان گفت که منافع عربستان با اسرائیل منطبق شده است. در واقع آن ها به شدت در پی این هستند تا نفوذ منطقه ای ایران در کشورهای عراق، یمن، سوریه، بحرین، لبنان و … را به چالش بکشند. به همین دلیل است که اسرائیل در تلاش بوده تا با طراحی نقشه‌هایی مانند هلال‌شیعی و ایران‌هراسی، کشورهایی نظیر عربستان را وارد جنگ‌های نیابتی با ایران کند.

شروع مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای عضو گروه ۱+۵ و احتمال دست یابی به توافق نیز باعث شد که عربستان و اسرائیل تمام تلاش خود را جهت کارشکنی و به بن بست کشاندن مذاکرات به کار ببندند؛ چرا که معتقدند در صورت هر گونه توافقی، احتمال این که تهران بتواند نقش فعالتری در منطقه ایفا کند افزایش می یابد.

در این بین عامل دیگری که به ایجاد این نزدیکی کمک کرده نوع سیاست خاورمیانه ای اوباما بوده که به زعم عده ای از کارشناسان عدم درگیر شدن مستقیم در مسائل خاورمیانه بوده است و در این بین عربستان و رژیم صهیونیستی از عدم حمله واشنگتن به سوریه بسیار دلخور و عصبانی هستند.

سرانجام اتحاد
بدون شک در این اتحاد طرفین تلاش خواهند کرد تا از منابع و امکانات یکدیگر برای رسیدن به اهداف مشترک منطقه ای استفاده کنند. احتمالا عربستان تلاش خواهد کرد تا از شدت منازعه و درگیری اسرائیل در فسلطین بکاهد و این کار را از طریق تحت فشار قرار دادن گروه های فسلطینی انجام خواهد داد یا این که تلاش نماید تا موضوع فلسطین را به مسئله حاشیه ای و نه چندان مهم در جهان اسلام مبدل کند. دو طرف تلاش خواهند کرد تا ایالات متحده را برای ایفای نقش مهم تری در منطقه در راستای منافع دو کشور تحت فشار قرار دهند.

همچنین همان طور که گفته شد آن ها تلاش خواهند کرد تا مناقشه هسته ای بین کشورهای غربی و ایران به نتیجه مشخصی دست پیدا نکند. این در حالی است که ایران و آمریکا و دیگر اعضای پنج بعلاوه یک در حال برگزاری مذاکرات هسته ای هستند و ضرب الاجل دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای در حال نزدیک شدن است. هدف دیگر تضعیف قدرت شیعیان در عراق با تشکیل نیروهای مسلح سنی و از میدان خارج کردن حزب الله لبنان از عرصه سیاسی این کشور است. اما مهم ترین هدف این ائتلاف سرنگونی بشار اسد خواهد بود.

البته عربستان در موضوع سوریه توانسته کشورهای دیگری نظیر قطر، ترکیه، اردن و … را نیز با خود همراه سازد. در این بین بحث تامين مالي جريانات تكفيري از سوي عربستان و قطر و انتقال سلاح از اسراييل و ترکیه به سوريه و ایجاد یک جنگ گسترده برای سرنگونی بشار اسد نیز مطرح می باشد.

قبلی «
بعدی »