ظریف : در صورت پایبندی تمام طرف ها به تفاهمات لوزان به توافق می رسیم

  • توسط
  • خرداد ۱۵, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به گزارش نامه نیوز محمد جواد ظريف وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران در مصاحبه با شبکه المنار لبنان، در مسکو با اشاره به اينکه پاسخ و راه حل‌هايي براي تمام مسائل يافت شده است، ابراز اميدواري کرد که در صورت پايبندي تمام طرف‌ها به تفاهماتي که در نشست لوزان به دست آمد، به توافق مي رسيم.

وي در حاشيه نشست وزيران خارجه سازمان همکاري شانگهاي در مسکو در پاسخ به اين سوال که آيا مذاکرات هسته اي بين ايران و گروه ۱+۵ در مهلت باقي مانده نتيجه نهايي و مثبتي خواهد داشت؟ ماهيت مشکلات باقي مانده در اين مذاکرات فني است يا سياسي؟ اظهار داشت: براي تمام مسائل راه حل و پاسخ هاي يافته ايم و اکنون در مرحله تدوين آن هستيم و برداشت من اين است که مسائل فني همواره راهي براي تدوين مي يابد، اما آنچه مانع پيشروي است درخواست هاي روز افزون يا تلاش براي طرح مسائل جديد است.

ظريف ابراز اميدواري کرد که در صورت پايبندي تمام طرفها به موارد مورد توافق در لوزان و تلاش براي اعلام جزييات تفاهم، امکان حرکت رو به جلو و دستيابي به توافق فراهم شود.

وي در توضيح اين مطلب افزود: در نشست سه جانبه در مسکو با روسيه و چين راههاي تسهيل پيگيري مذاکرات مورد بررسي قرار گرفت و اميد است با اقدام جدي اين سه (روسيه، ايران و چين) بتوانيم به جلو حرکت کنيم.

وزير خارجه ايران در مورد اين سوال که آيا موانع همچنان باقي است؟ پاسخ داد: همکاران من در اين لحظه در وين با گروه ۱+۵ در حال بررسي و رايزني هستند و اميدوارم پيشرفت حاصل کنيم.

وي در مورد کنفرانس يمن در ژنو و اينکه آيا اين کنفرانس فرصت بزرگي براي موفقيت و دستيابي به توافق سياسي در يمن است يا عربستان و متحدانش همچنان بر شروط خود که مانع دستيابي به راه حل است، پافشاري دارند؟ گفت: متاسفانه برخي در منطقه ما بر اين باورند که مشکل يمن راهکار نظامي دارد و در واقع راه حل هاي نظامي آنان به بمباران غيرنظاميان بي گناه در يمن محدود مي شود.

ظريف تصريح کرد: همه بايد متوجه باشند که بحران يمن فقط راه حل سياسي دارد و بايد بدون پيش شرط و به منظور حل اين مشکل پاي ميز مذاکره حاضر شوند.

منبع : تسنیم

قبلی «
بعدی »